bmfitt delft

Een goede Personal Trainer word je mede door te luisteren naar je klanten en de juiste bijscholing. Daar zijn wij bij BMFITT groot door geworden. Inmiddels is BMFITT flink gegroeid en hebben meerdere Personal Trainers zich aangesloten. Het werkgebied van BMFITT is geheel Zuid Holland en in het bijzonder Delft en omliggende gemeentes.

Volg ons
bmfitt delft

Waarom voldoende eiwit eten belangrijk is

Waarom voldoende eiwit eten belangrijk is

Waarom voldoende eiwit eten belangrijk is

Waar denk jij het eerste aan als je het woord eiwit hoort? Een ei, melk, vlees of misschien wel spierballen? Ons eten bestaat uit verschillende soorten ingrediënten. Zo kennen we koolhydraten, vetten, water en eiwitten. De belangrijkste is eiwitten. We leggen uit waarom.

Bouwen aan een stevig fundament

Eiwit levert calorieën en dat geeft energie, echter levert eiwit ook aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen voor het lichaam. Het lichaam kan niet zonder. Daarom is het belangrijk om dagelijks voldoende eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten geven een goede gezondheid. Voldoende eiwitten eten zorgen er ook voor dat je op gewicht blijft. Dit komt omdat eiwitten meer verzadigen en ook belangrijk zijn om je spierweefsel in stand te houden.

Hoeveel heb je er van nodig?

Eiwitten zitten in verschillende soorten voedingsmiddelen. Door de gehele dag door dit te eten kom ja aan voldoende eiwitten. Een volwassen persoon heeft minimaal 0,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht nodig. Dit is de ondergrens. Wij adviseren om meer te eten. Vooral als je regelmatig sport en graag in shape wilt blijven, maar ook als je vegetarisch of veganistisch eet. Zorg dan dat je minimaal 1,4 tot 1,6 gram eiwit per kg lichaamsgewicht eet.

Bronnen van eiwit

In heel veel voeding zit eiwit. We zetten de belangrijkste leveranciers van eiwit op een rij:

Plantaardige bronnen zijn:

  • brood
  • granen, zoals rijst en pasta
  • peulvruchten, zoals bonen en linzen
  • noten
  • paddenstoelen en producten die hiervan gemaakt zijn.

Dierlijke bronnen zijn:

  • vlees
  • vis
  • gevogelte, zoals kip
  • melk(producten)
  • kaas
  • eieren

Belang van voldoende eiwit-inname als je ouder wordt

Als je ouder wordt is de kans op een chronische ziekte groter. Ook je botdichtheid wordt minder. Omdat je vaak ook minder beweegt en minder honger hebt is de kans groot dat je te weinig eiwit binnen krijgt. En dat terwijl spierbehoud enorm belangrijk is als je ouder wordt. Allemaal redenen om juist na je 60e voldoende eiwitten binnen te krijgen. Er is maar een manier om dit te meten en dat is door een tijdje het een eetdagboek bij te houden . Door dat te doen krijg je inzicht in je huidige eiwitinname en kan je dit aanpassen door meer eten te eten waar eiwitten in zitten. Eet ook zoveel mogelijk eiwitrijke producten hele dag door. Dat kan zijn in de ochtend yoghurt met fruit en noten, in de middag een glas melk of karnemelk extra en ‘s avonds bij het avondeten, vlees, vis of gevogelte en een extra voor het slapen gaan als vla of kwark. Eiwitshakes of supplementen zijn niet nodig. Er valt voldoende eiwit te halen uit voeding.

Eiwitadvies op maat

Iedereen is anders en daarom is het advies in eiwit-inname een persoonlijke kwestie. Zo speelt leeftijd een belangrijke rol. ook je huidige eetvoorkeuren. Steeds meer mensen eten vegetarisch of veganistisch. Dierlijk eiwit komt dan niet voor in hun voeding. Wil je graag in shape komen en/of afslanken? Onze Gewichtsconsulenten zijn opgeleid om naar jou persoonlijke omstandigheden te kijken en je te adviseren wat voor jou de beste hoeveelheid en manier is om aan voldoende eiwitten te komen.

Wil jij ook ene persoonlijk eiwitadvies? Maak vandaag dan een afspraak voor een intake.

 

PLAATS REACTIE

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.