bmfitt delft
Over ons

Een goede Personal Trainer word je mede door te luisteren naar je klanten en de juiste bijscholing. Daar zijn wij bij BMFITT groot door geworden. Inmiddels is BMFITT flink gegroeid en hebben meerdere Personal Trainers zich aangesloten. Het werkgebied van BMFITT is geheel Zuid Holland en in het bijzonder Delft en omliggende gemeentes.

Volg ons
bmfitt delft

Waarom meer vezels eten?

Vezels

Waarom meer vezels eten?

Vezel tekort door koolhydraatarm eten

Het is super populair om koolhydraatarm of -beperkt te eten. Er zitten echter nadelen aan om dit langere tijd te doen. Je laat veel voedingsproducten weg als je koolhydraatarm of -beperkt eet waardoor er een vezel tekort kan ontstaan. Deze kunnen nadelige effecten hebben op je gezondheid.

Vezels voor een goede gezondheid

Voedingsvezels (vezels) zijn belangrijk voor de gezondheid. Ze dragen bij aan een goede spijsvertering, een verzadigd gevoel na het eten en verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.

Veel voedingsvezels zitten in groente, fruit, aardappelen, volkorenbrood, ontbijtgranen, peulvruchten en noten. De Gezondheidsraad adviseert per dag 30 tot 40 gram voedingsvezels te eten. Omdat er veel verschillende typen vezels zijn met elk hun eigen goede eigenschappen, is het belangrijk om vezels uit verschillende soorten voedingsmiddelen te eten.

Goede darmfunctie en stoelgang

Darmen worden steeds vaker erkent als een denkorgaan. Daarom zijn de gezondheid van de darmen erg belangrijk. Vezels hebben daar een belangrijke bijdrage aan. Als vezels in de darm worden gefermenteerd, ontstaan korte-keten vetzuren zoals butyraat. Butyraat is een belangrijke voedingsstof voor cellen van de darmwand.

Weet jij hoeveel vezels jij per dag eet?

Je kunt gemakkelijk meten hoeveel vezels je op een dag eet. Als je een voedingsdagboek bijhoudt registreert deze ook het aantal gram vezels. Vraag je coach hoe je dit het beste kunt doen. De gewichtsconsulenten van BMFITT werken met de voedingsapp van Virtuagym. Wil je je inname verhogen kies dan zoveel mogelijk voor groente, fruit en volkorenproducten. Op verpakkingen van producten kan je het aantal gram vezels per 100 gram zien. Door etiketten te gaan lezen kan je vergelijken en betere keuzes maken.

Tips om meer vezels te eten

  • Eet volgens de schijf van vijf
  • Vervang witbrood, witte pasta en rijst door volkorenvariant
  • Eet minimaal 250 groente per dag
  • Eet 200 gram fruit per dag
  • Kies vaker voor peilvruchten
  • Eet elke dag een handje noten
  • Drink voldoende

Het juiste advies door gewichtsconsulent van BMFitt

Een gewichtsconsulent weet alles over gezonde voeding en kan jou adviseren hoe jij meer vezels kan gaan eten. De gewichtsconsulenten van BMFITT zijn allen up-to-date opgeleid en bezitten de juiste kennis en skills. Er bestaat een mogelijkheid dat jouw aanvullende zorgverzekeraar meebetaald.

Meer weten? Maak vandaag een afspraak voor een intake.

ADD COMMENT

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.