bmfitt delft
Over ons

Een goede Personal Trainer word je mede door te luisteren naar je klanten en de juiste bijscholing. Daar zijn wij bij BMFITT groot door geworden. Inmiddels is BMFITT flink gegroeid en hebben meerdere Personal Trainers zich aangesloten. Het werkgebied van BMFITT is geheel Zuid Holland en in het bijzonder Delft en omliggende gemeentes.

Volg ons
bmfitt delft

Voorkom de winterdip! Overleef de donkere dagen voor Kerst.

Voorkom de winterdip! Overleef de donkere dagen voor Kerst. 1

Voorkom de winterdip! Overleef de donkere dagen voor Kerst.

De donkere dagen voor Kerst

Veel mensen hebben er last van. De winterdip. In het najaar richting de winter leven we meer in het donker, de temperatuur wordt lager en en weer wat onstuimiger. Een winterdip gaat gepaard met gevoelens die relevant zijn aan een depressie. Van de Nederlandse bevolking heeft 8 Tot 9% er last van. Vaak is het niet echt aan te wijzen wat de reden is en duurt het langer dan enkele dagen. Hoe kan je het herkennen, wat zijn de oorzaken en wat kan je er aan doen.

 

Herkennen

Door te herkennen dat je last hebt van een winterdip kan je ook stappen zetten in sneller handelen. Heb je minimaal twee weken last van de volgende zaken:

  • Slaapproblemen (bijvoorbeeld extra slaperig zijn)
  • Eetproblemen (bijvoorbeeld minder of juist meer zin in eten)
  • Futloosheid, vermoeidheid
  • Minder productief zijn
  • Onrust voelen
  • Stemmingswisselingen
  • Lusteloos zijn. Minder plezier hebben in dingen waar je normaal wel plezier bij ervaart
  • Je somber, terneergeslagen of depressief voelen. Soms gaat dit gepaard met dat je niet kan huilen, of huilbuien (die niet ‘opluchten’).
  • Concentratieproblemen

Oorzaken

Belangrijkste oorzaak is het tekort aan daglicht. Dit wordt ook gecombineerd met minder buiten zijn door slechter weer. Daglicht zorgt voor onze biologische klok en daardoor voor de juiste energie overdag en door zonlicht maakt het lichaam vitamine D aan dat onder meer de opname van calcium bevordert.

 

Handelen

  • Profiteer zoveel mogelijk van het zonlicht
  • Ga meerder keren in een week een uur naar buiten
  • Zit zo veel mogelijk voor het raam
  • Plan in je agenda vaker uitjes waar je plezier aan beleeft
  • Zorg dat je je houdt aan de juiste slaaprituelen en hygiëne om een goede kwalitatieve slaap te bevorderen
  • Ga meer bewegen, schakel hiervoor je Personal Trainer in
  • Merk je dat de klachten erger worden of te lang duren schakel dan je huisarts in

Meer weten? BMFitt helpt je

GRATIS INTAKE
PLAATS REACTIE

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.