bmfitt delft
Over ons

Een goede Personal Trainer word je mede door te luisteren naar je klanten en de juiste bijscholing. Daar zijn wij bij BMFITT groot door geworden. Inmiddels is BMFITT flink gegroeid en hebben meerdere Personal Trainers zich aangesloten. Het werkgebied van BMFITT is geheel Zuid Holland en in het bijzonder Delft en omliggende gemeentes.

Volg ons
bmfitt delft

Feestdagenstress. Hoe overleef jíj de Feestdagen?

Feestdagenstress. Hoe overleef jíj de Feestdagen? 1

Feestdagenstress. Hoe overleef jíj de Feestdagen?

Feestdagen stress

Om ons heen horen wij veel (vooral wat klagerig) dat er met de Feestdagen nogal wat familieverplichtingen zijn. Herken je dat? Gourmetten, Paasbrunch, Uit eten en de zogenaamde “gezellige” familieverplichtingen. Natuurlijk allemaal met teveel eten.

 

Een kleine rekensom

Je komt 1 kg vet aan als je 7000 calorieën teveel hebt gegeten. Een feestdag met gebak, koek, snoep en calorierijke maaltijden geeft al snel 2000 kcal teveel. In de tussenliggende dagen moeten de restjes op en omdat het vakantie is, is wat extra’s lekkers ook niet zo erg. Vaak liggen de winkels in september al helemaal vol met Sinterklaas snoepgoed. Zo kom je in de weken vanaf Sinterklaas tot en met Oud en Nieuw gemakkelijk 3 tot 5 kilo aan als je niet oplet. Afslanken naar het oude gewicht betekent in het geval van 4 kilo aankomen 4 x 7000 Kcal extra moet verbranden.

Iemand van 70 kilo zal er 154 uur voor moeten gaan wandelen, 116 uur fietsen of 46 uur hardlopen. Met een druk leven en een of twee uur per week sporten duurt het dus erg lang voordat deze kilo’s er af zijn. Dat motiveert niet en volhouden is dan moeilijk Hoe handig is het als ze er niet aankomen.

* Uiteraard werkt voedingsreductie vele malen beter tegen overgewicht, maar inzien wat er voor gedaan moet worden werkt motiverend om verleidingen te laten staan.

 

Crisis

Een feestdag kan een  positieve crisis zijn. Bij een crisis val je vaak terug in oud gedrag van te veel eten en te weinig bewegen. Op zich is dat niet erg als het tijdelijk is en als je maar weer snel je nieuwe gedrag oppakt om weer gezonder te gaan leven.

 

Stappenplan

Aan iedere crisis komt een eind. Het is wel belangrijk dat je goed voorbereid en een stappenplan gebruikt om je er goed doorheen te slaan. Voorbeelden die je kunt opnemen in je stappenplan zijn:

  • Maak een goed planning. Je hoeft niet overal ja op te zeggen
  • Wees origineel en bedenk afleiding activiteiten als spelletjes spelen, wandelen, fotozoektocht
  • Pas mindfulness toe tijdens je eten, dus neem de tijd en geniet vooral ook van de mensen om je heen
  • Leer NEE zeggen

Laat je coachen

Ter voorbereiding van alle komende feestdagen kan ik je helpen met een leuke workshop: “Hoe overleef ik de feestdagen”. Deze workshop bevat veel nuttige tips ter voorbereiding maar ook voor tijdens de feestdagen.

GRATIS INTAKE

 

PLAATS REACTIE

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.