bmfitt delft

Een goede Personal Trainer word je mede door te luisteren naar je klanten en de juiste bijscholing. Daar zijn wij bij BMFITT groot door geworden. Inmiddels is BMFITT flink gegroeid en hebben meerdere Personal Trainers zich aangesloten. Het werkgebied van BMFITT is geheel Zuid Holland en in het bijzonder Delft en omliggende gemeentes.

Volg ons
bmfitt delft

Waarom alle diëten werken. En waarom je niet moet willen diëten

Waarom alle diëten werken. En waarom je niet moet willen diëten 1

Waarom alle diëten werken. En waarom je niet moet willen diëten

Alle diëten werken, alleen voor hoelang?

In onze studio komen 80% van de nieuwe klanten met als doel om af te slanken. Tijdens de intake vragen wij altijd wat ze tot nu toe al gedaan hebben om op gewicht te komen. De meest bijzondere diëten komen dan langs. Van Sonja Bakker, Atkinsons, Weight Watchers, Koolhydraatarm, hormoon en dna-dieet en noem maar op. Deze klanten zijn allemaal specialist in het volgen van enig soort dieet. Op de vraag of het werkte zeggen ze altijd ja, maar het resultaat is altijd tijdelijk. Hoe zit dat eigenlijk met diëten?

 

20 kilo afgevallen

Misschien heb je het zelf meegemaakt of ken je iemand uit je omgeving. Dankzij een dieet lukt het vaak om meerdere kilo’s af te vallen. Laats nog een klant die vertelde vorig jaar na een strak koolhydraatarmdieet 20 kilo te zijn afgevallen. Het ging goed tot hij stopte. Toen hij weer gewoon ging eten zaten de kilo’s er zo weer aan. Sterker nog hij was nu 3 kilo zwaarder dan toen hij vorig jaar starten met zijn dieet. Terugval ligt namelijk altijd op de loer. Daarom werken diëten alleen als je ze je leven lang kunt volhouden en dat is dus niet mogelijk.

 

Voorkom het jojo-effect

Er voor kiezen een tijd anders, gezonder, minder te eten geeft altijd resultaat. Echter volhouden van een verandering is heel moeilijk. Daarom is diëten niet een wijs besluit, wel met kleine stapjes anders gaan eten en meer bewegen. Deze stappen in bewustwording hebben tijd nodig. Door kleine stapjes in te zetten gaat het resultaat wel langzamer maar is het wel duurzamer. Bovendien zal je lichaam zich aanpassen aan je nieuwe gewicht en leefstijl is is de kans op jojoën een stuk kleiner. Zoals het eerder genoemde voorbeeld van 20 kilo in een korte tijd afvallen en daarna weer terugval naar je oude gewicht is een duidelijk jojo-effect. Dit is niet goed voor je huid, je aderen, je organen en ook niet goed voor je spieren. Je hele lichaam lijdt hieronder.

 

Help, mijn lichaam staat in de spaarstand!

Op je voeding letten, meer bewegen en niet afslanken wordt vaak aangeduid als spaarstand. De energiebalans is altijd leidend. Dat betekent dat als er minder energie in je lichaam komt dan eruit je altijd zal afslanken. In hoge uitzondering kan er sprake zijn van een vochtprobleem of na te vaak ernstig lichaamsgewicht een wat langzamere metabolisme. Dat zijn echter zeer zeldzaam voorkomende uitzonderingen. Het is mens eigen om te denken dat het niet aan hen ligt wanneer ze niet afslanken. De verbranding van energie tijdens bewegen wordt overschat en de hoeveelheid calorieën van eten als tussendoortjes word onderschat.

 

Geen dieet maar aan de slag met gedrag

Ons advies als professionele coaches in Training, Voeding en coaching is dat je beter geen dieet kan volgen. Het geeft een tijdelijke gewichtsverlies. Duurzamer is om aan de slag te gaan met de driehoek Training, Voeding en Coaching zodat je met kleine stappen de rest van leven op dat gewicht komt dat bij past. De touwtjes zelf in handen krijgen is belangrijk en wij helpen jou daarmee.

GRATIS INTAKE
PLAATS REACTIE

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.